-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48785 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چه اشكالي داشت خداوند تبارك و تعالي، زن عمو و زن دايي را نيز، جزء محرمها قرار ميد اد؟ در حالي كه قرآن محرم اعلام نكردن آنها، مانع نشده كه كسي به آنها نگاه محرمانه نداشته باشد.

1. اگر چنين پرسش هايي گسترش داده شود، حدّ و مرزي نخواهد داشت، بر فرض كه به پرسش بالا پاسخ مثبت داده شود، باز پرسيده خواهد شد، چرا خداوند زن برادر، دختر خاله، دختر عمو، دختر عمه، دختر دايي و... را محرم قرار نداده است.

2. اين كه حكم خداوند چيست و مردم در برابر حكم خدا چگونه عمل ميكنند، دو موضوع جداي از هم است. اعتقاد همة ما اين است كه وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ;(حجرات، 8.) و خداوند دانا و حكيم است. و معتقد هستيم خداي حكيم، هيچ كاري و هيچ حكمي بدون مصلحت و حكمت انجام نميدهد; از ا ين رو، حكم به محرم بودن مادران، دختران، خواهران، عمهها، خالهها، دختران برادر، دختران خواهر، مادران رضاعي، خواهران رضاعي، مادر زن، دختران همسر، همسران پسر و...(نسأ، 23.) را بيان فرموده است تا غير محرمها مشخص شوند و اين محرمها، يا رابطة نسبي و يا سببي و يا رضاعي دارند; زن دايي و زن عمو، هيچ يك از اين ويژگيهاي سه گانه را ندارند; بله، زن دايي و زن عمو، اگر يكي از محرمهاي ياد شده در آية بالا باشند، محرم هستند; در هر حال، افزون بر اين كه ما بايد احكام الهي را با جان و دل بپذيريم و عمل كنيم، لازم است براي محرم و نامحرم بودن اشخاص، طبق ضابطه و اصول، برخورد كنيم; كساني كه به نوعي با هم خويشاوندي دارند، مانند چند گروهي كه در آية بالا بيان شد، محرمند; اما اگر با هيچ يك از اصول خويشاوندي، شرائط محرم بودن را نداشته باشند، چنان چه آنها را محرم بدانيم، بي دليل خواهد بود.

اما اين كه فرمودهايد قرآن، مانع از نگاه محرمانة زن دايي و زن عمو نشده است، پذيرفتني نيست و كلّيت ندارد; زيرا ممكن است در يك منطقه و محلي بر اساس عادتِ غلط، چنين نگاهي رواج پيدا كرده باشد، اما به يقين در بيشتر مناطق مسلماننشين، چنين نگاهي وجود ندارد و مسلمانان، زن دايي و زن عمو را محرم نميدانند.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 4، ص 416 ـ 431 و ص 490 ـ 993، دفتر انتشارات اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.